07 January 2008

Kasih Pak Ungku Masih Laku?

Seronok juga aku menonton Buletin Utama semalam. Seronok.. bukan kerana gaya bacaan berita yang mencuit perasaan, atau video-editing yang mendebarkan, atau set studio Sri Pentas yang ganas, atau "super-ing" (tulisan pada skrin) yang seksi.. tapi seronok.. kerana keselambaan Profesor Diraja Ungku Aziz menjawab soalan dengan bernas dan pedas.

Dalam tempoh yang singkat dan menyulitkan, banyak sindiran membina berjaya diselitkan, contohnya tentang slogan2 yang mentadbir negara. Hahaha.. Bayangkan, slogan2.. dan bukannya pelaksanaan dasar.. yang mentadbir negara. Kalaulah aku yang berkata demikian, sudah tentu tiada gunanya. Pada persepsi mereka yang berkuasa, apalah yang aku tahu.. tapi Pak Ungku orang yang berilmu, berpengalaman dan bernama. Sudah tentulah kata-katanya bermakna.. Atau mungkinkah juga bagi mereka, nilai pandangannya tidaklah seberapa. Tanpa pengaruh kuasa. Tanpa pengaruh Ringgit Malaysia..


Sindirannya bukan hanya untuk penguasa kini, namun juga buat penguasa lama.. contohnya, bila Sains dan Matematik diajar dalam apa bahasa sekalipun, kalau pelajar tak didedahkan betul-betul kepada pemelajaran penggunaan nahu bahasa tersebut dengan tepat, maka pelajar tak mungkin akan lebih fasih dalam bahasa tersebut.

Hah! Dalil akli (logik akal) pun boleh memberitahu kita perkara yang sama. Namun, disebabkan ada penguasa yang menyangka bahawa penyelesaian mudah untuk menjadikan pelajar kita saintis-teknokrat yang fasih berbahasa Inggeris adalah dengan mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, maka itulah "ubat" yang dipaksa telan, baik di Bangsar, KL, mahupun di Baling, Kedah.


Hasilnya? Entahlah.. setahu aku, daripada apa yang diceritakan kepadaku oleh pelajar dan guru sekolah sendiri, keupayaan pelajar dalam KEDUA-DUA bahasa Melayu dan bahasa Inggeris menjadi semakin lemah, "Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran." Sama ada itu, ataupun jurang telah menjadi semakin lebar antara "pelajar yang pandai berbahasa Inggeris" dengan "pelajar yang tak pandai berbahasa Inggeris" (perbezaan lebih disebabkan taraf sosio-ekonomi atau kefasihan bahasa keluarga masing2). Jurang yang semakin lebar begini, apakah pula jamu perapatnya?


Berbalik semula kepada Pak Ungku. Pak Ungku orang lama yang bukan politikus (ahli politik). Bila mulutnya mula berbicara, kata-katanya agak jujur bagiku. Entah mengapa aku beranggapan begitu. Barangkali kerana dia Pak Ungku.


Aku hanya pernah dua kali bersembang dengan Pak Ungku. Kali pertama, pada tahun 1999 semasa beliau kelihatan "teruja" mengulas terjemahan puisi Pushkin aku (KEBETULAN aku baru saja dengan bangganya bercerita pasal puisi tu dalam blog ni, walaupun atas sebab-sebab lain). Kali kedua, pada tahun 2002 semasa aku dan beberapa orang rakan se-universiti "diculik" ke Putrajaya selama beberapa hari. Semasa itu, dia tetap "teruja" berbincang dengan kami tentang masa depan negara hingga ke lewat malam. Seronok aku melihat keterujaan dia. Seronok aku dapat bersoal-jawab dengannya.


Namun dalam seronok-teruja begitu, aku sedar juga.. Mujurlah Pak Ungku seorang yang bernama. Mujurlah Pak Ungku Profesor Diraja. Dapatlah dia berkata-kata di pentas penguasa..
demi kasihnya terhadap negara. Katakanlah dia seorang yang tak bernama.. atau dia dilabelkan "musuh penguasa".. pentas manakah yang layak untuknya.. sungguhpun kasihnya tetaplah sama?