06 May 2008

Kerek dan Poyo

Kadang2, aku suka me-musykil-kan diri dengan perkara2 yang tak penting. Aku panggil keadaan ni sebagai "kemusykilan sia2". Antara kemusykilan sia2 aku ialah bila manusia menggunakan satu perkataan untuk gambarkan maksud yang berbeza.

Masa aku kecik2 dulu, orang dewasa yang aku kenal telah guna perkataan "kerek" untuk gambarkan sifat eksyen / berlagak / macam bagus. Masa di sekolah asrama pulak, perkataan kerek tu jarang digunakan, tapi bila digunakan, maksudnya tetap sama, iaitu untuk gambarkan sifat eksyen / berlagak / macam bagus.

Masa aku banyak berkawan dengan budak2 dari sekolah2 lain pulak, aku mula sedar bahawa penggunaan perkataan kerek tu ada masanya tak membawa maksud yang sama.
Ada orang guna perkataan "kerek" untuk gambarkan sifat cool / terror / hebat. Aku tau lah, di sebelah selatan tanahair, memang ada orang guna perkataan "gerek" (dengan huruf "g") untuk gambarkan sifat cool / terror / hebat.. tapi entah camner "kerek" pun boleh membawa maksud yang sama dengan "gerek".

Oh ya, di utara tanahair pulak, perkataan "gerek" (dengan huruf "g") merujuk kepada "basikal", dan menurut kawan aku, di Sarawak, perkataan "gerek" (dengan huruf "g") merujuk kepada teman lelaki/teman wanita.

Anyway, perbezaan maksud "kerek" tu adalah kemusykilan sia2 aku yang dah expired. Sekarang ni, kemusykilan sia2 aku adalah tentang penggunaan perkataan "poyo" pulak. Perkataan ni digunakan oleh aku dan kawan2 sejak di universiti dulu, tapi aku tak tau perkataan ni berasal dari mana. Perkataan ni bermaksud eksyen / berlagak / macam bagus. Contoh2 ayat poyo:

Mamat poyo: Aku ni bukannya tak boleh dapat awek tu. Aku cuma tak nak je.

Minah poyo: Aku ni bukannya tak boleh dapat balak tu. Aku cuma tak nak je.

Hmm.. contoh2 ayat di atas memang redundant dan tak berapa kreatif, tapi the point is, itulah contoh2 ke-poyo-an mengikut pemahaman aku dan kawan2. Kami guna perkataan poyo untuk gambarkan sifat eksyen / berlagak / macam bagus.

However, sekarang ni, daripada apa yang aku duk baca/dengar daripada orang lain, ada juga orang guna perkataan poyo ni untuk gambarkan sifat lembik / lemah. Contohnya, "muka poyo" adalah muka yang kelihatan "toye" dan "blurr". Ada juga orang guna perkataan poyo ni untuk gambarkan sifat canggung / serba tak kena. Contohnya, "poyo je cara orang tu berjalan" bermaksud "orang tu berjalan dengan gaya yang serba tak kena".
Ada juga orang guna perkataan poyo ni untuk gambarkan sifat beria-ia/iyo-yo. Contohnya, "poyo je dia tu" ertinya "dia tu beria-ia saja". Ada juga orang guna perkataan poyo ni untuk gambarkan sifat over / jiwang karat. Contohnya, "aku rasa poyo je hari ni" boleh bermaksud "aku terasa jiwang karat je hari ni".

Aku ada banyak lagi kemusykilan sia2 macam ni.. tapi aku tergerak pulak untuk tulis pasal penggunaan perkataan kerek dan poyo ni. Maybe sebab aku dah beberapa kali pernah guna perkataan poyo dalam blog ni.