10 May 2008

Cinta Monyet = "Monkey Love" = "Cinta Anak Anjing" = Puppy Love

Aku teringat balik kisah cinta zaman kanak2 dulu. Ini semua kawan2 aku punya pasal lah.

Diorang masing2 tulis blog post tentang cinta zaman kanak2. Sorang tu tulis pasal iklan TV dia yang menang beberapa anugerah antarabangsa (aku tumpang bangga iklan dia menang anugerah2 berprestij dunia). Iklan TV tu pasal cinta sorang kanak2 lelaki Cina dan sorang kanak2 perempuan Melayu; tersiar sebagai salah satu iklan Petronas sempena Merdeka tahun lalu. Sorang lagi tulis pasal orang dewasa yang suka usik kan
ak2 yang berkawan dengan jantina berlainan, sehingga dah jadi pressure kepada kanak2 tu. Sorang lagi pulak tulis pasal kenang2an cinta zaman dia kanak2. Aku pun nak tulis pasal tu jugak lah. Haha.. gatal..

Masa aku kanak2 dulu, aku
takde kisah cinta yang bersifat dua hala.. Setakat ada crush (minat/syok) kat orang je lah.. dan seingat aku, taste aku pada pelbagai bangsa dan warna kulit.. hitam, putih, kuning, coklat (memang aku anti-Apartheid sejak 1980an lagi.. tak tipu!).

Crush pertama aku terjadi masa aku berumur 4 tahun. Aku tak ingat langsung nama budak perempuan tu, mahupun rupa dia. Sama ada aku betul2 syok kat dia pun, aku tak pasti. Yang pasti, mak aku bagitau aku, masa aku berumur 4 tahun dulu, mak aku menghendap aktiviti aku di sekolah (Infant School ala tadika), dan dia nampak aku cium pipi budak tu. Fuh. Mujurlah aku bukan public figure. Kalau tidak, memang leceh aku nak jawab skandal ni. Mak sendiri jadi saksi lak tu.. Eh, tapi ni dikira crush ke? Apa2 je lah..

Crush kedua aku pulak terjadi masa aku berumur 7 tahun. Budak perempuan tu setahun lebih tua daripada aku. Bila nak ke sekolah tiap2 hari, kami lintas jalan yang sama. Kadang2 kami kena pegang tangan bila lintas jalan sebab makcik yang jaga lalulintas tu suruh. Di sekolah, mulut dia agak cabul terhadap kawan2 aku tapi aku tetap syok kat dia (takde semangat kesetiakawanan langsung aku nih). Pernah sekali dia datang ke rumah aku bersama mak bapak dia. Bila diorang mintak aku main piano depan diorang, aku segan giler sebab dia ada kat situ. Aku tak sure sama ada aku main piano dengan sempurna atau tak di depan diorang, sebab aku self-conscious habis masa tu. Aku tau aku blushing, sebab masa tu aku dapat rasa muka aku jadi panas. Lepas diorang balik, aku diejek oleh kakak aku. Malu siot. Lepas tu mak bapak aku pulak kenen2kan aku. Aibbb...

Crush ketiga aku terjadi setahun kemudiannya. Budak perempuan tu dua tahun lebih tua daripada aku (tadi budak yang beza setahun, sekarang budak yang beza dua tahun pulak). Aku memang tak pernah tegur dia, sebab dia jauh lebih tua. Suatu hari tu, masa aku berlari-lari di koridor sekolah, aku tersungkur di depan dia. Memang memalukan. Tak cool langsung. Aku cuma mampu bangun, continue berlari dan menghilangkan diri. Kalau nak cover malu dengan buat2 terjatuh berulangkali dan kata "Ni cuma hobi", aku rasa kurang berkesan lakonan macam tu..

Tak lama lepas tu, baru aku dapat tau yang rupa2nya aku tersungkur tu sebab ada sorang budak laki pasang "jerat" masa aku tengah berlari-lari tu, so aku terlanggar "jerat" tu dan "terbang" dengan tak sengaja, sampai akhirnya mendarat di lantai koridor. Damn..

Crush keempat aku terjadi pada semester pertama Darjah 5 di Sekolah Kebangsaan Telok Ayer Tawar, Butterworth. Cikgu darjah (Puan Zuraida nama dia) melantik aku jadi Ketua Darjah semata2 sebab aku dapat markah penuh dalam ujian pertama Alam & Manusia (topik: "Tanah-Tanih"), dan dia menempatkan aku di antara dua orang awek. Awek di sebelah kiri aku adalah Penolong Ketua Darjah manakala awek di sebelah kanan aku adalah minah yang suka tiru kerja aku. Walaupun member2 satu kelas suka usik konon2 aku bercouple dengan Penolong Ketua Darjah tu, tapi aku sebenarnya syok kat minah yang suka tiru kerja aku tu. Kalau waktu belajar, minah tu memang lemah.. tapi kalau waktu sukan, dialah paling terror. Aku pulak terbalik.

Aku dan minah tu memang rapat la masa tu; bergurau-senda, bergelak-ketawa dan sebagainya.. tapi setakat tu sajalah "perhubungan" kitorang. Bila tiba semester kedua, aku dah kena pindah ke kelas lain pulak dah.. Aku terpaksa jadi bahan eksperimen sekolah..

Crush kelima aku terjadi pada semester kedua tu. Cepat jugak aku berubah hati.. maybe sebab aku dah anggap minah semester pertama tu terlalu jauh daripada aku (di kelas sebelah). Di kelas yang baru ni, member2 satu kelas suka usik konon2 aku bercouple dengan budak perempuan yang duduk di depan aku.. tapi aku sebenarnya minat kat budak perempuan lain.. Malangnya, awal2 lagi aku sedar yang aku gagal memenuhi citarasa budak perempuan yang aku minat tu.

Bukan apa.. masa tu, kulit aku masih cerah dan belum sawo matang macam sekarang. Budak perempuan yang aku minat tu pulak, taste dia pada budak lelaki yang berkulit gelap. Bagi dia, kulit gelap tu tanda macho. Selain tu, dia suka budak lelaki yang mat sukan. Sah2 aku tak menepati kedua-dua kriteria tu.

Sepanjang semester kedua Darjah 5 sampailah ke Darjah 6, aku berusaha untuk menggelapkan kulit aku. Aku pulun bersungguh2, main rounders dan main bola setiap petang dengan budak2 di satu taman perumahan (nama taman tu "Taman Wira"). Masa tu, padang permainan kami memang kat sebelah pantai, so aku dapat la sinaran matahari yang banyak. Konon2 nak dapatkan kulit yang gelap di samping menjadi mat sukan lah tu. Apabila padang di sebelah pantai tu ditutup (akibat kerja2 reclamation tanah), kawan2 aku di Taman Wira "bercuti" daripada main rounders dan bola. Aku pulak pergi main badminton di taman perumahan sebelah.

Akhirnya, kulit aku berjaya menjadi lebih gelap.. TETAPI.. by that time.. budak perempuan yang aku minat tu dah terpikat dengan sorang budak lelaki yang baru join kelas aku. Budak lelaki tu bukan sahaja macho (berkulit gelap hitam manis), malah dia memang terror bersukan, tak macam aku yang hampeh ni.. hehe..

Ye la ye la.. Actually, aku tau ada satu lagi faktor besar nape aku tak mungkin berjaya pikat budak perempuan yang aku minat tu. Something to do with my own failure to become a part of the "approved crowd" at the time.. hehe.. Apa2 je lah.. Kisah cinta zaman kanak2.. Alamak aku takde ending yang menarik la.. Ahh bior je la tergantung camni..

By the way, bila aku masuk sekolah berasrama penuh yang SEMUA LELAKI pulak, macam2 kisah lain yang terjadi (yang berkaitan dengan PEREMPUAN la).. tapi kalau aku nak blog tentang kisah2 zaman remaja di SDAR, aku akan guna blog "Nostalgia: SDAR" je lah..