23 May 2008

Cerita Terbaru? (Facebook, Cuti Panjang Bermula, Kemunculan dalam Majalah Dewan Sastera Jun 2008)

Berikut adalah beberapa cerita terbaru yang takkan masuk dalam berita TV atau akhbar:

1)
Facebook

Aku baru je join Facebook. Mujurlah tak melalaikan sangat. Dapat pulak jumpa kawan2 yang dah lama aku lost contact. Tu yang syok tu. Terasa indah macam masa mula2 join Friendster dulu la katakan..


2) Cuti Panjang Bermula

Aku akan mula bercuti panjang dari 31 Mei 2008. Kalau tahun2 sebelum ni "cuti panjang" aku cuma selama sebulan atau dua bulan, kali ni cuti panjang aku akan jadi jauh lebih panjang daripada tu. Destinasi aku bukanlah tempat yang baru bagi aku, tapi ada perkara2 yang lebih menarik untuk aku buat di negara tu berbanding tahun2 yang lalu.


Aku putuskan bahawa fasa baru dalam hidup aku akan dimulakan semasa aku bercuti tu. Kepada yang bertanya aku bulan lepas (dan sehingga kini aku belum jawab), fasa baru yang dimaksudkan tu tak ada kaitan dengan urusan nikah-kahwin laa. Yang pasti, aku terpaksa melepaskan peluang untuk menghadiri beberapa majlis perkahwinan kawan2. Ada 3 orang kawan mintak aku jadi pengacara majlis diorang (salah sorang tu aku tau dia sesekali baca blog ni), tapi apa nak buat, cuti panjang aku ni dah lama dirancang. Tiket2 pun dah lama dibeli. Maaf sekali lagi, ye..

3) Kemunculan dalam Majalah 'Dewan Sastera' Jun 2008

Aku bakal mencemari majalah Dewan Sastera. Dalam keluaran bulan depan (Jun 2008), majalah tu akan memuatkan satu rencana tentang penglibatan aku dalam dunia penulisan sejak kecil hingga sekarang (masih kecil.. tapi konon2nya dah dewasa). Akan diselitkan sekali 6 buah sajak aku yang belum diterbitkan dalam mana2 media-sebaran-luas. Aku ni penulis yang biasa2 je. Bukannya aktif macam orang lain. Entah siapalah yang sebut nama aku kepada Dewan Sastera pada awal tahun ni (terharu jugak sebab masih ada yang ingat). Aku pun kirim je lah rencana ala autobiografi dan "beberapa buah puisi" seperti yang diminta.


Hmm.. aku rasa suspen lah. Macam mana agaknye rencana tu setelah diorang edit. Macam mana agaknya diorang susun sajak2 aku tu, sebab aku biasanya pentingkan kesan2 visual juga. Contohnya, kalau ada baris tu kelihatan panjang akibat ruang kosong (tab) sebelum perkataan pertamanya, aku harap diorang takkan patahkan baris tu menjadi dua baris pula. Selalunya, ada sebab mengapa aku letak sesuatu perkataan tu di hujung sesuatu baris. Apa2pun, aku berterima kasih sebab diorang sudi siarkan kesemua sajak yang aku kirimkan.