04 May 2008

Blog Dato' Seri Anwar Ibrahim, Blog Tun Mahathir Mohamad dan Blog Bapak Aku

Pada 23 Jun 2006, Puan Nurul Izzah Anwar bagitau aku yang bapaknya dah ada blog. Hampir dua tahun kemudiannya, iaitu pada 1 Mei 2008, Datin Paduka Marina Mahathir pulak bagitau aku yang bapaknya dah ada blog. Kedua-duanya wanita yang aku hormati. Kedua-duanya anak sulung kepada pemimpin2 negara. Kedua-duanya cukup sayangkan bapak masing2, walaupun mereka mempunyai pandangan yang bebas & tersendiri tentang sesetengah isu atau kaedah politik..

Hakikatnya, aku dah berpuluh-puluh tahun mendengar dan membaca apa bapak diorang duk kata pasal rakyat dan negara.. Sejak kecik lagi, aku berusaha menghadiri acara2 ceramah bapak diorang dan membaca sedikit-sebanyak hasil penulisan bapak diorang. Sejak kecik lagi, aku berusaha mengambil tahu tentang kisah2 bapak diorang di sebalik tabir dan menyampaikan idea2 atau perjuangan2 yang aku fikir baik. Sejak kecik lagi, aku berusaha memberi respon2 aku sendiri melalui kaedah2 halus dan kadang2 agak kasar terhadap perkara2 yang aku fikir TAK baik.. dan kini pula, aku boleh bandingkan semua itu dengan apa yang diperkatakan dalam blog2 bapak diorang..

Terus-terang, ada sesetengah perkara yang membuatkan aku cukup kecewa dengan pengikut2 taksub dan fanatik bapak diorang.. tapi aku tak dapat meluahkannya dalam hanya satu blog post di sini.


Aku bukanlah seorang wanita yang dihormati dan aku bukanlah anak sulung pemimpin negara seperti diorang, tapi kalaulah bapak aku ada blog nanti, dioranglah antara orang terawal yang aku akan bagitau.. Biarlah diorang pulak yang ambil tahu tentang apa bapak aku nak kata pasal rakyat dan negara..


Bapak aku hanyalah seorang rakyat biasa, tapi aku rasa banyak perkara baik yang rakyat biasa (macam bapak aku) boleh kongsi dengan pemimpin2 (atau anak2 pemimpin) negara.. Sama ada pemimpin2 (atau anak2 pemimpin) negara akan betul2 ambil tahu atau tidak tu, terpulanglah...