26 March 2008

Tukang-Tukang Tilik Politik

Aku selalu terserempak dengan tukang-tukang tilik politik, baik di alam cyber mahupun di luar alam cyber. Tukang-tukang tilik yang dimaksudkan ini biasanya mempunyai ciri-ciri yang sama bila mereka menulis atau bercakap tentang politik, iaitu:

1) Suka dan mudah mengandaikan (assume) bahawa sesuatu yang mereka baca/dengar itu adalah "benar", sedangkan sumber-sumber yang "boleh dipercayai" pun tak semuanya boleh dipercayai, malah "orang dalam" sekalipun adakalanya sengaja diperdayakan oleh orang-orang atasnya untuk tujuan2 tertentu;

2) Suka generalize fikiran dan perasaan manusia, seolah-olah apa yang mereka fikirkan dan rasai itu sama dan sebijik sepertimana semua orang lain fikirkan dan rasai;

3) Suka men-stereotype-kan orang lain berdasarkan kaum/agama/jantina, sedangkan stereotype itu hanyalah akibat prejudis atau pengalaman hidup mereka semata-mata dan tak semestinya benar dalam setiap kes atau keadaan;

Berbekalkan ciri-ciri di atas, tukang-tukang tilik ini akan menulis atau bercakap tentang apa yang akan berlaku kepada negara jika pemimpin ini atau pemimpin itu memimpin negara, atau jika parti ini atau parti itu menguasai Kerajaan.. seolah-olah mereka ini Tuhan yang mengetahui segala-galanya, termasuk masa depan dan niat sebenar manusia.

Hakikatnya.. Ada sebab mengapa aku tak suka mengandaikan bahawa seseorang pemimpin itu baik atau jahat berdasarkan sumber-sumber yang tidak dibuktikan kesahihannya. Ada sebab mengapa aku tak suka meramalkan keputusan sesuatu Pilihanraya UMUM berdasarkan fikiran atau perasaan aku sendiri. Dan, ada sebab mengapa aku tak suka men-stereotype-kan pemikiran politik rakyat Malaysia berdasarkan kaum, agama atau jantinanya..

Hmm.. Mungkin aku dah bosan dengan kebanyakan tilikan politik yang aku baca/dengar. Sebab tu aku meluahkan perkara ni di sini. Sekurang-kurangnya aku boleh la meluahkan macam ni selagi aku sendiri belum menjadi seorang tukang tilik politik.. hehe..