13 January 2008

Lagu-Lagu "Cheer" SDAR

Celoteh tentang salah satu aspek kenang-kenangan di SDAR ini telah di-copy-paste daripada satu lagi blog lama aku, "Nostalgia: SDAR" (aku dah tutup blog tu). Komen-komen untuk blog post ni juga telah di-copy-paste daripada blog tu.

Bila aku menyebut "cheerleader dan budaya cheer di SDAR" kepada rakan2 di universiti suatu ketika dahulu, ada yang membayangkan gadis2 pom-pom berpakaian seksi yang bersorak-tari di tepi padang atau gelanggang sukan.. Haha.. Dah tentu bukan itu apa yang aku maksudkan.

SDAR tak ada pelajar perempuan, so tak mungkin SDAR ada gadis2 pom-pom seperti itu.. dan kalau ada yang nak cuba jadi macam tu, err, aku rasa memang tak ada lah. Malah, sesiapa yang menjadi cheerleader di SDAR, lazimnya dia dianggap macho kerana suara jantannya berupaya menggegar stadium atau mana2 tempat yang menjadi tapak perlawanan sukan.. dan sifat macho pula merupakan suatu tuntutan di sekolah remaja lelaki seperti SDAR.. Haha.. Poyo..


Aku masih ingat.. Semasa di Tingkatan 1 dan 2, aku dan rakan2 seluruh batch (seluruh tingkatan) diarah menghafaz berpuluh-puluh lagu cheer, dengan segala cara tepukan dan koordinasi nyanyian bersama cheerleader. Selalunyu sesi latihan cheer diadakan pada pagi cuti hujung minggu. Kalau nyanyian/tepukan tak sempurna, seniors tak akan bagi kami pergi ke dewan makan untuk makan tengah hari. Maklumlah, kami masih juniors. Kenalah ikut cakap seniors. Kalau tidak, buruk padahnya.


Sebagai juniors, ramai di kalangan kami berasa bosan menghadiri sesi-sesi latihan cheer begitu.. tapi kebosanan itu berubah menjadi kegembiraan apabila kami betul2 menghadiri perlawanan bolasepak, ragbi dan lain2 permainan (dan SDAR selalunya menang)..


Memang bangga rasanya kerana dapat menyumbang suara dan tepukan sebagai ahli "SDAR Fan Club" (semua juniors secara automatik dianggap ahli kelab). Dengan berpakaian kemeja-T seragam yang mempunyai design konon2 funky "SDAR FC", kami akan bergerak beramai2 ke tempat perlawanan, tak kiralah sama ada ke Stadium Negeri ke, ke padang sekolah lawan ke, atau hanya ke pavilion sekolah sendiri.


Di tempat perlawanan, kamilah yang akan mengada-ngada membingitkan suasana. Apa tidaknya.. SDAR mempunyai lagu untuk semua keadaan. Sama ada lagu untuk masuk padang, lagu untuk meraikan gol, lagu untuk menyuruh pemain2 defend, lagu untuk mengutuk pemain lawan yang berlakon sakit, lagu untuk goalkeeper malah lagu untuk ballpicker pun ada. By the end of the match, suara mesti hilang akibat nyanyian dan tangan mesti merah akibat tepukan.. Begitulah adatnya..


Dari tahun ke tahun juga, AJK SDAR Fan Club akan menganjurkan pertandingan lagu2 cheer. Setiap kelas akan mencipta 1 atau 2 lagu untuk dipersembahkan dan diadili. Kalau lagu dan persembahannya sedap, barulah boleh dijadikan lagu cheer SDAR.


Semasa aku berada di Tingkatan 3, 4 dan 5 pula, tiada lagi sesi-sesi latihan cheer yang memaksa aku dan rakan-rakan menghafaz apa2. Maklumlah, kami dah makin senior. Sesi latihan cheer tu cuma untuk juniors. Bagi kami pula, yang ada hanyalah "semangat SDARian" dan semangat itulah yang menyebabkan kami terus menyanyikan lagu2 cheer, sekuat mana yang mampu, menggegar ruang udara Seremban dan Negeri Sembilan.. Alangkah indahnya perasaan masa tu..


Anyway, sengaja je aku rekodkan nostalgia ni di sini, dan sebelum menjadi pupus, biar aku senaraikan beberapa tajuk lagu "cheer" SDAR dari tahun 1992 hingga tahun 1996 yang aku masih ingat:


- So When SDAR Goes Marching In

- Looks Like A Superstar

- Wherever We Go

- Dear Good Old SDAR

- We Don’t Want to Take It Anymore

- Animal Like Kangaroo (kesilapan tatabahasa disengajakan)

- We Don’t Know What We’ve Been Told

- We Want the Goal that’s Good for Us

- A Bad Name

- Attack, SDAR, Attack

- Defend, SDAR, Defend

- Hinggut-Hinggutlah Kepala (Versi SDAR)

- Lagu Baru ‘Rock & Roll’ Satu

- Den Hero Kampung Senogoghi

- Indukku SDAR

- Len Chee Kang

- Goalkeeper, Goalkeeper

- Ballpicker, Ballpicker

- Remeh Temeh (Versi SDAR)

- Sambalele

- Pepe SDAR; Alhamdulillah Syukur Nikmat; Tak Cukup (Medley)

- Inilah Barisan Kita

- Adoi Mak Sakitnya

- Go, SDAR, Go

+ We're Not Gonna Take It

+ SDAR Dynamites

+ Untukmu, Oh SDAR, yang Tercinta

+ Suwa Suwe (Istimewa SDAR)


Hmm.. Kalau ada sesiapa nak tambah lagi lagu2 cheer kepada senarai ni, dipersilakan.