01 January 2018

Kemaskini 2018 - Menjawab "Frequently Asked Questions": Fasa Merantau 2008-????

Kau di mana selama ni?

Sejak Mei 2008 sehingga kini, aku tinggal di UK, sambil aku mengembara ke negara-negara lain sekitar Eropah, Afrika, Amerika Selatan (tapi ada lah juga pulang bercuti di Nusantara). Alhamdulillah fasa ini masih rancak dan belum berakhir.

Apa yang kau dapat selama ni?

Bermacam-macam pengalaman dan pengajaran. Aku bersyukur masih diberi peluang untuk meneruskan hidup sebagai perantau, menyaksikan tempat2 cantik dan menarik di benua2 asing, menemui pelbagai jenis kumpulan manusia. Untuk hidup berdikari di luar zon selesa, sudah tentulah ada harganya. Dalam eksperimen ini, aku bersyukur kerana dapat memajukan diri sehingga ke peringkat sekarang. Laluan ini bukannya mudah, namun amat memuaskan setelah diredah! Dari aspek lain pula, aku berkesempatan menyaksikan pelbagai perkongsian seni/budaya/hiburan dan rekod ketamadunan manusia di sudut dunia yang serba teratur, kaya-budaya dan kaya-sejarah. Nota: Walaupun Facebook lah yang menjadi tempat aku berhubung dengan kawan2 di Malaysia, aku hanya kongsi sebahagian kecil sahaja daripada pengalaman2 tersebut. Aku lebih suka mengimbau kenangan (nostalgia-bersama) berbanding menceritakan setiap gerak-geriku.

Kenapa kau tak update blog?

Mengemaskini blog bukanlah kemestian. Blog post terakhir aku (sebelum yang ini) bertarikh 23 Julai 2008. Itupun aku sekadar copy-paste artikel aku yang tersiar dalam majalah Dewan Sastera. Second-last paragraph dalam artikel panjang tu mungkin dapat memberitahu sesuatu kepada sesiapa yang sanggup membacanya. Aku hargai sokongan kawan2 yang sudi memahami. Salaam..

NOTA: Sebelum ini, setiap entry dalam blog ini mempunyai ruangan komen pembaca dan sesetengahnya mengandungi perbincangan2 yang sangat menarik. Aku telah menggunakan perkhidmatan Haloscan untuk menguruskan semua ruangan komen tu. Haloscan kemudiannya beralih kepada JS-Kit. Malangnya, JS-Kit telah berhenti beroperasi. Maka, ruangan komen dalam semua blog yang menggunakan perkhidmatan JS-Kit turut hilang! Ini bermakna, semua komen menarik yang ditulis oleh pembaca blog ini dan semua komen-balas yang aku tulis sudah tiada, dan  apa-apa ruangan komen baru terpaksa bermula semula dari kosong. Apa-apa pun, terima kasih atas semua komen sebelum ni.

NOTE: Previously, every entry in this blog had a readers' comment box and some of them contained very interesting discussions. I used the services of Haloscan to manage all those comment boxes. Haloscan 
later moved on to JS-Kit. Unfortunately, JS-Kit is no longer in operation. Therefore, the comment boxes in all the blogs that used the service of JS-Kit have also been removed! This means, all the interesting comments that have been written by the readers of this blog and all the replies that I have written are now gone, and any new comment boxes would have to start from scratch. Nevertheless, I thank you for all the past comments.